Akhirnya, Dah Jumpa Budak Yang R4kam Bu4ng Buku Dekat Sungai Sebab S3ronok H4bis SPM

Belum reda k.ec4man netizen terhadap t1ndakan pelajar sekolah menc0nteng baju dengan perkataan b1ad4b, kini tul4r pula t1ndakan seorang pelajar membv4ng buku sekolah di sungai.

Melalui satu perkongsian di Facebook, dipercayai pelajar tersebut bert.indak sedemikian bagi meraikan sempena selesai menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Terdahulu, tul4r sekeping foto yang memaparkan dua orang pelajar menc0nteng uniform sekolah dengan perkataan b.iadab.

Video tersebut dir4kam dan dimuat naik ke apl1kasi Tik.Tok sebelum tersebar di laman sosial lain seperti Facebook dan Twitter.

Tinjauan di ruang komen mendapati, rata-rata netizen meng.ecam t.indakan pelajar tersebut yang dianggap bukan sahaja tidak mengh0rmati ilmu malah menc3markan alam sekitar.

Seorang netizen dikenali sebagai Elsia berkata, golongan muda kini sanggup melakukan apa sahaja demi menjadi v1ral di laman sosial.

“Budak-budak zaman sekarang ramai s.yok sendiri dalam video. Sanggup buat perkara tidak elok demi mendapatkan perhtian orang ramai di laman sosial,” katanya.

Seorang lagi netizen dikenali sebagai Christopher pula berkata, dia berharap video tersebut mendapat perh4tian p.ihak berkuasa dan t1ndakan patut dikenakan terhadap pelajar tersebut.

“Harap ada buat lap.0ran kerana t.indakan dia bukan sahaja b.i4dab, malah mencem4rkan clam sekitar kerana buku yang dibu4ng itu turut dibalut dengan plastik,” ujarnya.

Sehingga kini, hantaran tersebut telah ditonton sebanyak 7,000 kali dan mendapat 114 kome

Che Marliza Izati – Tak tau la buku tu sekadar buku rujukan/nota biasa or mmg buku teks….tp perlu ke bu4ng lam sungai???….nk buat simbolik abis blaja ke apa ni? …panjang lg perjalanan dik oiii 😩…adik2 yg lain jgn tiru 4ksi ini yer…..nk buat tik tok joget2 buat la tp jgn buat benda x beradab cam ni….doa smoga adik ni insaf lah cpt2…

Puan Zuera – Demi content media sosial, sanggup c4mpak buku macam tu.. Apa ingat abis periksa spm dah besar sangat, dah penuh ilmu kat dada ke? Jauh lagi perjalanan tu..

Bi4dap… Saman dia sebab buang seuatu kat sungai.. Ingat dah cukup hero la buat content macam ni 🙄 buku pun guna duit mak bapak.. Mak bapak beli buku nak bagi anak pandai.. Dapat anak beb4l, di buang nya ilmu.. Small small not die, big big trouble people

Liana Nadia Samsuddin – Membazir,buku tu boleh bagi pada org susah yg ada anak spm taun depan.bi4dap terhadap ilmu.mcm mana ilmu nak berkat kalau kita tiada hormat pada ilmu.baca mcm mana para ulamak hargai guru & ilmu.bukan buang kitab dlm sungai! dan juga mencem4rkan alam sekitar!!

Macam mana longkang sungai apa semua tak k0tor,kalau ini perangainya! Awak ke yg nak bersihkan sungai tu nanti? S4mpah tersumpat apa semua.mcm mana banjir kilat tak menjadi2,kalau semua org buang sampah merata!😡😡😡

Nor Aina – Kalau endingnye begini dik. Baik dari awal jgn sekolah, mak ayah susah payah cari duit bayar yuran. Bila engko dah masuk umur 18tahun ke atas engko kenal la ape itu erti hidup . Akak sekadar pesan ..

Faizal Baharudin – Bezanya bdk2 dlu dgn skg.. Dlu buat j4hat pn xde la b0doh mcm ni.. Skg ni kna tunjuk, kena rakam..baru nmpk hebat, g4nas.. Bdk2 skg dh la x hensem mcm kami bdk2 80an,90an dlu.. Beb4l plak tu.. Apa la nasib dpt generasi mcm ni😑

Wan Amzar Arsyad – Abang nie, dik.. Walaupun dah bertahun tinggal alam persekolahan tapi still banyak buku2 nota masih tersimpan kemas di rumah.. Terlalu sayang nak bu4ng. Byk kenangan dan ilmu dipelajari daripada buku2. Hargailah ia , dik.

Mohd Danial – Zaman lepas spm aku dulu berebut2 nak bagi buku2 kt junior sebab dah habis paper. Punya la respect kita dengan ilmu. Hadis nabi tentang 3 amalan yg pahala nya tidak akan putus, sedekah, anak yg soleh, ilmu yg dimanfaatkan, which is ilmu yg kita pass kepada org2 lain dan dimanfaatkan. Budak2 zaman now siap campak buku dlm sungai terus. Sgt kurang adab.

Mohammad Faris Zakaria – aku dulu buku teks kne beli sdiri.. lps hbs skolah aku sedekahkan buku teks tu kt bdk junior.. skrg dh jd cikgu dh bdk junior tu & mendidik generasi sterusnya.. dgn buku ilmu tu semoga dpt la aku menyemai benih pahala yg berpanjangan..

Syah Akustika – Klau kecam nanti org ckp msa dpn dia kita x thu..tp klau prngai mcm ni,,x ada adab,jd contoh yg x elok pd budak2 lain yg tgok..dia budak yg ros4k otak ni..klau berjaya pun jnis yg mkn r4suah…berjaya dlm hdup tp adab x ada..tetap gagal..

Siti Zakiah Abdul Rahim – Kalau ank aku buat mcm ni.. aku tampo smpai tteleng kepala tu.. s4kit pulak hati tgk org baling² buku. Ilmu kot.. pastu ingat mak pak beli buku tu guna bulu kot. Susah payah cr duit nk bg ank bljr. Tp ank jd makin x guna.

Nani Rifhan – Ni la bezanye bdk zaman teknologi dgn bdk zaman tanpa teknologi…bdk2 80an ,90an ambil jgk spm tapi takdela buat mcm2 perangai biadap….

Mohd Aliff Asyraf – Sejahat senakal aku dimasa umo ko dulu dik…aku x penah buang buku² skola yg aku pelajari dulu…aku x penah menghiina cikgu² aku dulu dgn menconteng pada baju skola…aku nak tengok sejauh mana ko boleh hidup selepas ni….semoga berjaya la dikau di masa kelak…

Hannah Meirion – Buku spm anak aku masih simpan elok, ada yg bagi kat orang..series aku tak tergamak kot nak buat mcm ni..buku itu ilmu, nak buat sehelai mukasurat pun berperah otak..

Agak2 la adik kalau nak glamer pun demi sebuah content. Biar tak pandai, janji jaga adab.

Tun Art – harap masa depan ko cerah la dik.. dpt keje elok, bleh bantu mak ayah.. bleh bantu masyarakat… andai gelap masa depan ko.. ko muhasabah la diri duk bucu katil renung2 apa ksilapan ko masa lalu.. simpan leklok video ni k..

Sumber: http://trendingkini.pw/16869-2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *